Tidningsutgivare ser mer positivt på framtiden – satsar på AI

Trots dåliga tider på annonsmarknaden ser världens tidningschefer mer optimistiskt på framtiden idag än för ett år sedan.
I en ny undersökning svarar 55 procent av världens tidningsutgivare att de ser positivt på det kommande året, en ökning med 10 procent jämfört med året innan.

World Association of News Publishers (WAN-IFRA) genomför varje år undersökningen “World Press Trends Outlook”. I veckan släppte man en förhandstitt på resultatet.

Där märks att tonläget är något mer muntert än tidigare. 55 procent av de 175 svarande tidningscheferna ser positivt på de närmaste 12 månaderna, medan 45 procent är pessimistiska. 2022 var siffrorna de motsatta, 55 procent ansåg då att att det kommande året såg dystert ut.

På tre års sikt ser ännu fler positivt på sitt företags framtid, 58 procent är då optimistiska över affärsutsikterna. Ungefär en av tio av respondenterna säger sig vara “mycket optimistiska”, såväl inför det kommande året som på längre sikt.

Utmaningarna för tidningsutgivarna känns igen från föregående år.

– Inflation, stigande energikostnader och de ekonomiska och geopolitiska frågorna som den ukrainska konflikten är fortfarande i spel. Men till skillnad från förra året är utgivarna mer positiva när det gäller den närmaste framtiden, säger Dean Roper på WAN-IFRA i ett pressmeddelande.

Trots att de flesta tidningsföretag satsar mycket på den digitala affären står print fortfarande för 57 procent intäkterna, medan digitala läsarintäkter och reklam uppgår till knappt 24 procent. Hur detta skiljer mellan olika marknader runt om i världen framgår inte av undersökningens förhandsmaterial.

Satsar på generativ AI

Fler och fler tidningar satsar på artificiell intelligens, AI. 46 procent arbetar redan nu med någon form av generativ AI, som ChatGPT. Färre, 28 procent, har dock en utarbetad policy för hur man ska jobba med AI.

“Detta tyder på att mycket av införandet av AI-verktyg sker på ett ostrukturerat sätt, kanske genom initiativ från enskilda journalister eller små team, snarare än baserat på bredare strategiska planer”, skriver man i pressmeddelandet.

AI och automation är också en prioritet när WAN-IFRA frågar tidningsutgivarna vad man kommer att investera i de kommande 12 månaderna.

87 procent svarar att detta område är det viktigaste. Video, audio/poddar och nyhetsbrev är också områden som företagen kommer att lägga pengar på det närmaste året.   

När det gäller andra områden än teknik, är utvecklingen av läsaraffären det viktigaste att satsa på anser 83 procent av cheferna. Marknadsföring anser 72 procent vara viktigt, medan 62 procent svarar att nyanställningar och utbildning av redaktionspersonal är en prioritet.

Tidningsutgivare från 60 olika länder har svarat på frågorna om tidningsbranschens framtid. Undersökningen avslutades en kort tid före Hamas-attacken i Israel, så hur denna konflikt kan påverka tidningsutgivarna reflekteras inte av undersökningen. Den fullständiga rapporten publiceras i slutet av året.

World Association of News Publishers representerar fler än 18 000 publikationer globalt.