IBM säljer The Weather Channel – ska satsa mer på innehåll

The Weather Channel får nya ägare. IBM har ägt The Weather Channels digitala produkter sedan 2016, men har nu bestämt sig för att sälja.
Den nya ägaren vill satsa mer på innehåll – bland annat inom hälsa och välbefinnande.

Köpare av företaget, vars legala namn är The Weather Company, är riskkapitalbolaget Francisco Partners, som vill satsa ytterligare på innehåll och annonsering, skriver The Hollywood Reporter.

Företagets sajt weather.com är en av de mest besökta sajterna i USA. Under juli månad registrerade man 1,3 miljarder besök.

“Genom ökade investeringar och resurser från Francisco Partners kommer The Weather Company att försöka gå längre än bara [väder]prognoser och ge användarna nya verktyg och upplevelser för att hjälpa dem att förstå hur vädret påverkar alla aspekter av deras liv, till att börja med hälsa och välbefinnande”, skriver man i ett pressmeddelande.

TV-kanalen The Weather Channel ingår inte i köpet, och ägdes heller aldrig av IBM. Kanalen är sedan 2018 en del av Entertainment Studios, som ägs av mediemogulen Byron Allen.