Twitter, eller “X” som Elon Musk döpt sin plattform, lättar på kraven för kreatörer som vill tjäna pengar på sitt innehåll.
Frågan är vem som ska betala – annonsörer blir mer och mer kritiska till de, till synes, irrationella beslut Twitter-ägaren tar.
Tidigare var kravet på den som ville tjäna pengar på sin Twitter-feed att man hade minst fem miljoner tweet-visningar per månad under tre månader i följd.
De nya reglerna säger istället att man behöver ha 15 miljoner visningar under de tre föregående månaderna. På så sätt kan fler kreatörer ta sig in i programmet, även om de skulle ha en lite sämre månad under perioden, skriver Social Media Today.
Fortfarande kommer det dock att krävas att man prenumererar på Twitter Blue, samt godkänt att man vill ha utbetalningar. Programmet är öppet för medborgare i ett stort antal länder, däribland Sverige.
Annonsörer skeptiska
Frågan är dock varifrån pengarna ska komma. Många annonsörer är skeptiska till de snabba förändringarna av Twitter under Elon Musks ledning. Vanligtvis görs stora omdaningar av etablerade plattformar gradvis och med förvarningar i god tid.
Brian Chevalier-Jordan, marknadschef på låneinstitutet National Business Capital, säger till Digiday att han har blivit ordentligt avskräckt från att annonsera på plattformen. Hans företag övervägde en kampanj under de kommande månaderna.
– Jag är oroad att Musk kommer att fortsätta att göra slumpmässiga förändringar av plattformen.
Marknadsföringsstrategen Tereza Litsa uttrycker stor oro över det faktum att ingen vet var Twitter, eller X, kommer ta vägen under de närmaste månaderna.
– Det gör det svårt att planera, behålla förtroendet och till och med att skapa marknadsföringsmaterial. Det är oroande att vi inte vet hur detta kommer att utvecklas, om man kanske går tillbaka till att vara Twitter eller om plattformen kommer att sluta existera helt. Alla dessa frågor gör det svårt att lita på det befintliga eller nya varumärket, säger hon till Digiday.