Dunkin’ spolar Donuts

I januari nästa år går ett välkänt varumärke i graven. Dunkin’ spolar Donuts.

Med namnbytet vill kedjan som gjort sig känd för flottyrkokta munkar och blaskigt kaffe profilera sig som ett företag som satsar på dryckerna i första hand. Med lite mer spännande alternativ som cold brew, nitro coffee och iste hoppas man modernisera Dunkin’ Donuts. Caféerna kommer erbjuda åtta kalla drycker på tapp, och med det hoppas man att gästerna ska se serveringspersonalen som bartenders. Redan nu står dryckerna för 60 procent av försäljningen.

Den sötsugne behöver dock inte oroa sig. Doughnuts, eller munkar, kommer fortfarande att vara en stor del av företagets business.

I Sverige etablerade sig Dunkin’ Donuts 2014, men gick i konkurs i somras. Då hade man sju butiker, framförallt i Stockholmsområdet.

Dunkin' Donuts

Dunkin’ Donuts grundades 1950 i Quincy, Massachusetts, USA. Redan 1948 öppnade grundaren William Rosenberg sin munk- och kaffeservering, men då under namnet “Open Kettle”. Idag finns företaget i 46 länder världen över och driver fler än 12 600 caféer, de flesta via franchisetagare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.