Vem har sagt att ekonomi måste vara tråkigt? Professor Linda S. Ghent har tillsammans med två kollegor startat ett projekt där man förklarar krångliga ekonomiska begrepp med hjälp av klipp från tv-serien Seinfeld.
Akademiker förklarar med humor Akademikerna har valt Seinfeld därför att serien förklarar olika problem på ett väldigt enkelt sätt. Målet är att studenterna ska börja se ekonomiska referenser överallt – i andra humorprogram, musik och framförallt i sina egna liv.
The Economics of Seinfeld bjuder på en imponerade lista av ekonomiska termer i en sökbar databas, samtliga med referenser till ett illustrerande Seinfeld-avsnitt. Tyvärr berättar sajten endast var på Seinfeld-dvd:n man kan hitta klippen. Men misströsta inte, vi har letat fram några exempel åt dig.
De nationalekonomiska uttrycken ”moral hazard/moralisk risk” och ”ofullständig information” förklaras genom avsnittet ”The alternate side”. Jerrys bil har blivit stulen, så han blir tvungen att hyra en. Uthyrningsfirman kan inte ge honom den bil han har reserverat, därför får han en mindre bil istället. Uthyraren frågar om han vill köpa försäkringen, och Seinfeld svarar ”Ja, för jag tänker banka skiten ur den här bilen”.
Avsnittet ”The Glasses” får förklara ”efterfrågan”. Jerry köper en ny luftkonditionering. Elaine frågar varför, då han aldrig har velat ha luftkonditionering tidigare. Svaret är att Jerrys nya flickvän känner sig mer bekväm i ett luftkonditionerat rum – därför köper han en. Hans efterfrågan har ökat.