Nyhetsbrevet: Maktspel inom streaming, DSA-granskning – och siffertrend på Tiktok

Nyhetsbrevet på Media.nu gör comeback – fortsatt med fokus på internationell media.
Denna gång: Storaffärer på gång i streamingbranschen, EU sätter press på Meta – och ett nytt sifferbaserat meme sprider sig på Tiktok.

👉 Media.nu på SubstackPrenumerera gratis!

 

MEDIER & AFFÄRER

Netflix nosar på en konkurrent. Streamingjätten har anlitat den finansiella rådgivningsfirman Moelis & Co för att sondera ett bud på Warner Bros Discovery (WBD), enligt Reuters. Om det blir verklighet ritas branschens maktbalans om, då WBD utöver den anrika filmstudion även står bakom streamingtjänsten HBO Max.

Comcasts finanschef Mike Cavanagh säger att hans bolag är öppna för en affär inom streaming och filmstudior om rätt “tillgångar” dyker upp. Detta kan tolkas som att även de är ute efter WBD.

Disney och Fubo har formellt slagit ihop “Hulu + Live TV” med Fubo och bygger därmed en tung utmanare till YouTube TV inom live-sport. Samtidigt har ABC, ESPN och fler än 20 andra Disney-kanaler släckts på YouTube TV efter att parterna inte lyckats sluta ett nytt distributionsavtal. YouTube TV är en betald streamingstjänst i USA som erbjuder sina prenumeranter traditionella tv-kanaler.

CNN lanserar “All Access”, en ny prenumerationstjänst med utvalda livesändningar från kanalerna CNN och CNN International samt extra liveflöden vid stora nyhetshändelser. Användarna får även tillgång till CNN:s VOD-bibliotek och full åtkomst till alla artiklar på webben. Priset? 6,99 dollar per månad i USA. Det är oklart om och när tjänsten blir tillgänglig i andra länder.

Streamingsajten Tubi satsar på långfilmer drivna av digitala kreatörer, som poddare och influerare. Gratistjänsten beställer fyra originalfilmer producerade av Kevin Harts studio Hartbeat, enligt Variety.

Designjätten Figma köper startupbolaget Weavy, som erbjuder bild- och videogenereringsverktyg där man kan kombinera flera olika AI-modeller i samma arbetsflöde. 20 personer från det Tel Aviv-baserade techföretaget kommer att fortsätta arbeta för Figma, samtidigt som Weavys tjänster kommer att fungera som tidigare.


LAGAR & JOBB

EU-kommissionen konstaterar brister i transparens hos både Tiktok och Meta, särskilt kopplat till hur annonser riktas. Enligt kommissionen bröt även Metas plattformar, Instagram och Facebook, mot skyldigheten att ge EU-invånare enkla sätt att rapportera olagligt innehåll. Det krävs flera onödiga steg innan användare kan skicka sin anmälan. Bötesbeloppet för överträdelser av Digital Services Act, DSA, kan vara upp till sex procent av ett företags globala årliga intäkter.

Minst 1 000 jobb, framförallt i USA, försvinner när Paramount Skydance stramar åt kostnaderna. VD:n menar att detta är nödvändigt för “långsiktig framgång”. Neddragningarna påverkar bland annat CBS Entertainment, Paramount+ och MTV. Flera chefer får gå när organisationen ritas om.
Såväl morgon- som kvällsprogram på CBS News drabbas. Runt 100 personer får se sig om efter nya jobb. Bland annat läggs redaktionen i Johannesburg ned, tillsammans med avdelningen för “Race & Culture”, som startades efter mordet på George Floyd år 2020.
Det ryktas också att Gayle King, programledare för CBS Mornings, kommer lämna programmet till våren. Själv förnekar hon till TMZ att det pågår några sådana diskussioner.

Amazon planerar att eliminera så många som 30 000 tjänster – företagets mest omfattande personalminskning sedan slutet av 2022, då 27 000 anställda drabbades. Nedskärningarna syftar till att minska kostnaderna och korrigera en överrekrytering under pandemin, enligt källor. Bland annat påverkas Amazon Web Services och HR-avdelningen.

Google erbjuder frivilliga avgångar för YouTube-anställda, enligt Deadline. Detta kan ses som ett tecken på att företaget vill accelerera sin AI-omställning.


AI & MEDIA

FT:s AI-betalvägg levererar – och lär sig. Financial Times ökade sina konverteringar med 290 procent via en AI-styrd betalvägg och tränar nu modellen vidare. Målet är att identifiera inte bara de läsare som mest sannolikt kommer att prenumerera, utan även de som med största sannolikhet kommer att fortsätta betala.

Brittiska The Sun bygger en AI-agent för programmatisk annonsering. News Corp-tabloiden testar en agent som ska styra delar av annonsaffären automatiskt.

Adobe lanserade flera stora uppdateringar för programsviten Creative Cloud och Firefly på sin MAX 2025-konferens förra veckan. Det mesta handlade om olika AI-drivna verktyg – för att snabba upp brainstorming, generering och kreativa arbetsflöden.

JournalismAI Festival 2025 äger rum 11–12 november i London och online, och samlar journalister och branschfolk för att utforska hur AI förändrar journalistiken. Agnes Stenbom, chef för Schibsteds IN/LAB, är en av talarna. Evenemanget stöds av Google News Initiative. Gratis registrering krävs för att följa programmet digitalt.


NYA TRENDEN PÅ TIKTOK

En av de senaste Tiktok-trenderna är “Group 7”. Det hela började när artisten Sophia James postade sju nästan likadana klipp för att testa algoritmen och puffa för sin låt “So Unfair”. Det var det sjunde klippet som exploderade, och tittare började kalla sig “Group 7”, som en slags intern klubb. Flera kändisar och många stora konton hoppade på trenden. Memen lever på en känsla av exklusivitet och som ett internt skämt.
Trots den numeriska likheten har “Group 7” ingenting att göra med “6-7”-memet. “6-7” är huvudsakligen ett Gen Alpha-meme, medan “Group 7” har beskrivits som en trend bland millenials. Gemensamt för de båda memen är dock att de är (nästan) lika meningslösa.

Meta lanserar “ghost posts” på Threads – inlägg som automatiskt arkiveras och försvinner ur flödet efter 24 timmar. Meta menar att detta kommer göra det lättare att skriva spontana poster på plattformen.

 

Inte prenumerant än? Här nedan blir du det – helt gratis!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.