I veckans upplaga av nyhetsbrevet:
Amerikansk guvernör hade giftiga brunnar på grisfarm – attackerade granskande journalist.
Instagram la till ordet “terrorist” på palestinska profiler.
Barbie får nej, men Shrek är okej.
👉 Media.nu på Substack • Prenumerera gratis!
Nebraskas guvernör, republikanen Jim Pillen, avfärdade en granskande artikel om hans familjeföretag med kommentaren att han inte läst den – eftersom reportern var “från kommunist-Kina”. “Vad mer behöver du veta”, tillade han, rapporterar New York Times.
Reportern i fråga, 27-åriga Yanqi Xu från den ideellt drivna sajten Flatwater Free Press, hade upprepade gånger försökt att få en kommentar från guvernören.
– Jag chockades. Jag förväntade inte en kommentar om mig personligen. Länge väntade jag på att höra av guvernören, men inte för att han skulle fälla en kommentar om min bakgrund, sa Xu till The Guardian.
Artikeln, från september i år, handlade om halterna av nitrat i brunnar på grisfarmer som ägs av Pillen. Yanqi Xu upptäckte att vatten som testats hade nitratnivåer högre än myndigheternas riktvärde för vad som är hälsosamt att dricka. De höga nitratnivåerna på farmerna utgjorde dessutom en föroreningsrisk för andra sötvattenkällor, enligt Xus granskning.
En brunn hade så höga halter att det borde röra sig om en larmsituation, enligt en expert som uttalade sig i artikeln.
Höga nivåer av nitrat i dricksvatten och mat har kopplats till flera hälsorisker, bland annat cancer och sköldkörtelsjukdom, enligt The Guardian.
Asiatiska-amerikanska journalistförbundet sa i ett uttalande att man stöder Xu, och konstaterade “att ha en oberoende och mångsidig presskår är avgörande för demokratin, och Xu, en undersökande reporter som växte upp i Kina, förtjänar att göra sitt jobb utan att bli bedömd efter hennes nationalitet”.
Amerikanernas förtroende för media befinner sig på en bottennivå, visar en undersökning från Gallup. 38 procent saknar helt förtroende, vilket för första gången överträffar antalet som har någon form av förtroende för media. 34 procent uppger att de har ett “stort” eller “hyggligt” förtroende. Det är stora skillnader mellan de olika politiska lägren. 70 procent av demokraterna litar på media, medan siffran för republikanerna är endast 14 procent. 27 procent av de som räknar sig som “oberoende” litar på medierna.
Snart är det kanske slut på skådespelarstrejken i Hollywood. Parterna ska träffas på tisdag, sägs det. Om det inte blir en snar lösning kan det bli problem på Halloween, enligt skådespelarfacket. Facket råder sina medlemmar att undvika klä ut sig till karaktärer som spelas av riktiga människor, eftersom det skulle kunna ses som reklam för de film- och tv-studior som man förhandlar med. Istället förslår facket att man ska hämta inspiration från animerade tv-shower, som inte hör till förbundets ansvarsområde, skriver New York Times. Så Barbie får nej, men Shrek är okej.
• EU ska idag (24 oktober) försöka enas om hur grundläggande AI-modeller ska regleras inom unionen. Man riktar framförallt in sig på de ledande aktörerna, ChatGPT från OpenAI och Googles Bard, enligt Euronews.
• “3 enkla steg”: Så skapar du en AI-genererad podcast av dina senaste artiklar – en guide från Media makers meet.
• Borde du låta AI ta över dina sociala medier? Pete Boyle på Hackernoon testade – så gick det.
• AI-genererade deepfakes har exploderat på nätet – sedan 2019 har de ökat med 550 procent, enligt en ny undersökning. En överväldigande majoritet av materialet är pornografiska videor. De flesta som utsätts är kvinnor.
• AI-chatbotar ska förnya vården. Men forskning visar att vissa av dem förstärker olika former av medicinsk rasism. Läs mer på Euronews.
• Europeiska bokförlag kräver insatser mot generativ AI: Kan “underminera demokratin”, rapporterar The Guardian.
• Så har Facebook och Meta bytt sida gång på gång i kampen om nyheterna: En tidslinje från 2015 till 2023 av News/Media Alliance.
• Snart lanseras två nya nivåer av Twitter/X premium-prenumerationer, enligt plattformens ägare Elon Musk. “En är lågkostnads med alla funktioner, men ingen minskning av annonser, och den andra är dyrare, men har inga annonser”, skriver han i en tweet.
• “Du får ärr för livet” – nu stämmer flera Meta-anställda bolaget. Mer än 20 procent av personalen som Meta anlitat för att kontrollera våldsamt innehåll på deras plattformar Facebook och Instagram har sjukskrivit sig på grund av psykiska problem, skriver Euronews.
• Elon Musk tog bort New York Times guldmärke, som verifierar företag på Twitter/X. Senare fick tidningen en blå verifieringsmarkering på sin profil, rapporterar Washington Post.
• Verifierade konton på Twitter/X sprider 74 procent av krigsrelaterad misinformation, enligt Adweek.
De flesta nyhetsorganisationer är ivriga att sopa förra veckans misslyckade bevakning av sjukhusexplosionen i Gaza under mattan, skriver Oliver Darcy i CNN:s nyhetsbrev ”Reliable Sources”. De enda som erkänt att man var för snabba att rapportera Hamas uppgifter, som senare visat sig vara – med största sannolikhet – felaktiga, är New York Times och BBC.
Bill Grueskin, professor vid Columbiauniversitetets journalisthögskola i New York, säger till Darcy att medieföretagen “bör ge en mer detaljerad beskrivning över hur deras redaktioner lyckades att inte bara få det fel i första ögonblicket, utan även varför det tog så lång tid att dra tillbaka [uppgifterna]”.
• Yascha Mounk kallar i The Atlantic den “vilseledande rapporteringen” för “ett av de mest betydande mediemisslyckandena i senare historia”.
• Fejkade konton på sociala medier användes för att sprida desinformation efter explosionen på sjukhuset i Gaza, enligt Euronews.
• Israel anklagar BBC för att sprida antisemitiska lögner efter ett inslag om sjukhusexplosionen. Bolaget erkänner misstag, skriver The Guardian.
• Instagram la till ordet “terrorist” på vissa palestinska användarprofiler, något som 404media avslöjade. Ägarföretaget Meta har sedan bett “uppriktigt om ursäkt” och säger att man rättat till felet. En före detta Facebook-anställd, som har tillgång till diskussioner bland nuvarande Meta-anställda, säger att frågan fick många människor att koka över, både internt och externt, rapporterar Guardian Australia.
• “Plågade” BBC-anställda får hjälp med sin mentala hälsa i samband med Israel-Hamas-kriget. Övergrepp, klagomål samt trauma efter olika uppdrag tar ut sin rätt på reportrarna, enligt The Guardian.
En Bitcoin-börs vill starta “tredje vågen av kryptomarknadsföring” för att nå framtida användare av digitala valutor. Men kan marknadsföring verkligen hjälpa till att återuppbygga förtroendet i en så “belägrad” kategori, frågar sig Digiday.
Den 10 november har den James Bond-inspirerade realityshowen “007: Road to a Million” premiär på Prime Video. Nio deltagarpar utsätts där för fysiska och psykiska utmaningar på Bond-relaterade platser. Vinnarna kammar hem en miljon pund. Showen markerar första gången som Bond-varumärket tillåts att användas i reality-kategorin. Om programmet blir en succé kan Bond-producenten Barbara Broccoli, som varit involverad i castingen för projektet, tänka sig lokala versioner från olika delar av världen, säger hon i en intervju med The Guardian.
Tack för att du läste vårt tredje nyhetsbrev!
Vi hörs snart igen.