Artificiell intelligens: Upphovsrätt och fördomar oroar reklambranschen

Många inom reklambranschen oroar sig för upphovsrättsintrång när de använder AI, artificiell intelligens.
Ett annat stort problem är olika typer av fördomar.

Human Driven AI, ett företag som arbetar med att utbilda och träna reklambyråer och marknadsförare inom AI, har undersökt hur reklamvärlden använder och ser på artificiell intelligens idag.

Rapporten fann att 63 procent av de svarande är oroade över upphovsrättsintrång när de använder AI-genererat innehåll, skriver Digiday.

Redan 2022 stämdes flera AI-plattformar av konstnärer som ansåg att man använt deras originalverk utan tillåtelse för att träna AI i deras respektive stilar.

Ytterligare 41 procent av undersökningens deltagare är oroliga för att fördomar som AI-verktygen har plockat upp när de skrapat internet kan komma att användas i deras innehåll.

83 procent känner sig överväldigade av “mängden verktyg” som man behöver hålla koll på, och 92 procent sa att de inte litar på att teknikföretagen verkligen kan självreglera sig. 54 procent svarade att deras byrå redan har investerat i någon form av AI-verktyg, enligt Digiday.

Många av deltagarna efterfrågar riktlinjer från sina branschorganisationer.

Undersökningen omfattade 1 100 personer som arbetar med marknadsföring i USA.