Betalvägg stoppade festivalackreditering

Arrangörerna för Emmabodafestivalen gav tidningen Barometern-OT ett ultimatum: Skippa betalväggen eller bli utan ackreditering till den småländska musikfestivalen.

För att tidningen skulle kunna få pressackreditering till Emmabodafestivalen, med artister som Neelix och ODZ, krävdes att man skulle inaktivera sin betalvägg på de artiklar som rörde evenemanget, rapporterar Resumé.

Hampus Karlsson, som jobbar med festivalen, meddelade Barometern-OT:

“Det som ligger bakom en betalvägg är inte av intresse för oss och än mindre för våra besökare”.

Tidningen replikerade att de, liksom festivalen, har en produkt de tar betalt för och inte kunde tänka sig gå ifrån den policyn för att bli ackrediterade.

”För att vi ska se att det har ett värde för våra besökare och oss måste iallafall en del av rapporteringen vara tillgängligt för den målgruppen som vi riktar oss mot. Om den inte är det så har vi svårt att erbjuda er en ackreditering för det”, blev svaret från Hampus Karlsson.

Influencer > betalvägg

Internet-veteranen Joakim Jardenberg, som länge varit kritisk till betalväggar, säger till Resumé att festivalen troligen får ut avsevärt mer om man istället ackrediterar en Instagram-influencer än av en artikel bakom betalvägg.

“Barometern behöver festivalen mer än vad festivalen behöver tidningen. Och om då materialet ska låsas in bakom en betalvägg så finns det inga positiva värden kvar, tvärtom riskerar festivalen att dras med i den badwill som skapas när det länkas till oåtkomliga texter i de kanaler där festivalens publik faktiskt befinner sig”, säger Jardenberg till Resumé.