Absolut Vodka och filmregissören Spike Lee har rört upp känslor i Brooklyn. Lee har hjälpt till att marknadsföra den populära spritdrycken i ett område hårt drabbat av fattigdom och alkoholism.
En grupp tonåringar har kartlagt alkoholreklamen i några Brooklyn-kvarter och fann att Spike Lees Absolut-reklam var helt dominerade. De räknade till inte mindre än 28 affischer i en och samma tunnelbanestation.
Den hyllande regissören har formgivit sin egen Absolut-flaska med namnet ”Absolut Brooklyn”. På flaskan syns en typisk tegelkåk i Brooklyn, och från ett av fönstren sticker en filmkamera ut. Under står texten ”A Spike Lee Collaboration”.
Förlorat respekten
”Jag har sett hans filmer och var ett stort fan. Men han har förlorat min respekt”, säger Shenel Gunnis, en av tonåringarna, till NY Daily News.
Alkohol bör inte marknadsföras i ett område där människor knappt har råd med mat, tycker hon.
Tidningen försökte nå Spike Lee för en kommentar, men regissören la på luren när en reporter fick tag på honom. Absolut hade heller ingen kommentar att ge, åtminstone för tillfället.
Brooklyn-vodkan, som började säljas i begränsad upplaga i somras, marknadsfördes i annonser med flaskan centralt placerad på en Brooklyn-gata där människor sitter på trapporna och pratar.
”Hyckleri”
Tonåringarna tycker att Spike Lee försöker dra vinning genom att relatera till områdets stolthet i annonserna.
”Han riktade sig mot oss [i annonsen] medan han i vanliga fall gör filmer som lyfter vårt samhälle”, säger Krystal Chapman, en annan av tonåringarna till tidningen.
”Jag tycker det är hyckleri”, tillägger hon.