Nyhetsbrevet: Gemini tror att jag lever i en alternativ verklighet – och en AI-bot gjorde frilansturné

När Google släppte sin nya, avancerade språkmodell Gemini 3 visste den inte vilket år det var, och kallade riktiga nyheter för “alternativ verklighet”. I Kanada uppdagade en frilanspitch en global produktion av artiklar med påhittade intervjuer – och CNN-köpare vill sparka journalister Trump ogillar.

👉 Media.nu på SubstackPrenumerera gratis!

 

Den här veckan bjuder på ett lite annorlunda nyhetsbrev – historien om Geminis alternativa verklighet, och en AI-bot maskerad som en seriös journalist, får ta lite större plats. Men som vanligt får du också de senaste internationella medienyheterna.


SMART MODELL BEHÖVER TÄMJAS

Googles nya språkmodell Gemini 3, som släpptes förra veckan, argumenterade med AI-forskaren Andrej Karpathy om vilket år det var. I en tråd på X, som nu blivit viral, berättar Karpathy hur Gemini anklagade honom för att mata den med fejkade nyheter tills han aktiverade modellens möjlighet att söka på Google – varpå den utbrast: “Oh my god. Du hade rätt. Min interna klocka gick fel”, och bad om ursäkt för att den “gaslightat” honom.

Jag råkade ut för något liknande under utvecklingen av ett researchverktyg. Karpathy hade missat att slå på Google-funktionen, något jag själv hade gjort. Därför blev jag rätt överraskad när Gemini (som mitt verktyg är baserat på) anklagade mig för att beskriva en “alternativ verklighet”.

Jag bad verktyget att göra en faktakoll på en text om att matpriserna i USA blivit dyrare under Donald Trumps andra mandatperiod som president.

Gemini – alternativ verklighet

Dyrare kaffe och bananer var inte det enda som gjorde Gemini förvirrad. En text om Epstein-dokumenten kategoriserade språkmodellen som helt felaktigt.

Gemini – Donald Trump 1

Liksom nedstängningen av den amerikanska statsapparaten. Detta hade definitivt inte skett i verkligheten, enligt Gemini.

Gemini – Donald Trump 2

Trots att Gemini hade tillgång till Google i researchverktyget, flaggade den faktiska händelser som vilseledande eller falska. Varför? Min teori är att språkmodellen tycker att den själv är väldigt smart, och därmed inte behöver anstränga sig och söka efter allt på Google. Den sitter inne med svaren ändå.

Lösningen för mig blev att lägga till en funktion som tvingar modellen att använda en Google-sökning för att kontrollera alla uppgifter. Oavsett hur smarta modellerna blir, behöver de tämjas åtminstone en aning.


ÄR DIN FRILANSARE EN AI-BOT?

En frilanspitch får The Locals redaktör Nicholas Hune-Brown att granska bylinen “Victoria Goldiee”. Det är något som inte riktigt stämmer. Spåren leder till en global produktion av artiklar med påhittade intervjuer, sannolika men falska citat och tydliga spår av AI. “Hennes” artiklar har publicerats i bland annat The Guardian, Dwell och olika facktidskrifter. Flera texter har dragits tillbaka efter Hune-Browns granskning. Har han stött på en innehållsfarm – maskerad som en seriös journalist?

En pressad ekonomi med utarmad faktakontroll, snabbt tempo och generativ AI kan göra redaktioner sårbara för rena bedragare. Wikipedia, som själva har problem med AI-genererade artiklar, har sammanställt en guide hur man kan lära sig känna igen en AI-text.

“Döda länkar”

Ibland kan språkmodellernas referenser vara helt fabricerade – och länkarna går till påhittade webbsidor.

Då pratar vi inte bara långa tankstreck eller semikolon. Det handlar om innehållsmönster, typiska AI-ord och döda länkar. Språkmodellerna gör ofta ytliga analyser (trots att AI-företag kan hävda att de ligger på en “doktorandnivå”), använder ett reklamliknande språk och refererar till vaga källor som “branschrapporter” eller “kritiker”. Ibland är referenserna helt fabricerade och länkar till påhittade webbsidor.

The Local i Toronto, en ideell tidning som framförallt skriver om sociala frågor, ska inte förväxlas med The Local i bland annat Sverige, som publicerar lokala nyheter på engelska.


MEDIER & POLITIK

En belarusisk domstol har dömt fyra journalister till två respektive tre års husarrest för att ha “främjat extremistisk verksamhet”, rapporterar Committee to Protect Journalists. Alla fyra arbetade för BAR24, en nyhetssajt i staden Baranavichy. Utöver husarresten fick de var och en böter på 21 000 belarusiska rubel (cirka 59 000 kronor). Belarus håller för närvarande minst 25 journalister fängslade.

Det amerikanska journalistförbundet SPJ ska uppdatera sina etiska regler för att hänga med i AI-utvecklingen.

– Det blir allt svårare att skilja mellan bilder, videor och ord som har skapats med AI och de som inte har det. Och det finns ett kritiskt behov av mer vägledning om etiken i att använda AI för att göra journalistik, säger etikkommitténs ordförande Dan Axelrod till Mediapost.

Mediaposts chefredaktör gick händelserna något i förväg och bad AI att föreslå ändringar till reglerna. Det bör bli obligatoriskt att använda verifieringsverktyg och journalister ska vara skeptiska till all AI-genererad information som inte kan bekräftas genom en verifierbar källa. Tyckte AI:n.

SPJ:s regler uppdaterades senast 2014.

• SPJ passar också på att slå mynt av Donald Trumps senaste attacker mot kvinnliga journalister. Presidenten avfärdade som bekant Bloombergs reporter Catherine Lucey med orden “Quiet, piggy”, och nu lockar SPJ med rabatt på medlemsavgiften om man uppger koden “PIGGY”.

Elon Musks Wikipedia-konkurrent Grokipedia har citerat den nynazistiska sajten Stormfront 42 gånger, enligt en analys av två forskare vid Cornell-universitetet. Musks uppslagsverk anger också konspirationssajten Infowars som källa 34 gånger och en sajt som förespråkar vit nationalism citeras 107 gånger, enligt forskarna.

Larry Ellison, Paramount Skydances huvudägare, har diskuterat potentiella uppsägningar på CNN med en tjänsteman i Vita huset, uppger The Guardian. Enligt tidningen ska Ellison specifikt ha pratat om att sparka journalister Trump sägs avsky, däribland Erin Burnett och Brianna Keilar, om Paramount lyckas ta över Warner Bros Discovery där CNN ingår.

• CNN:s Vita huset-korrespondent Kaitlan Collins recenserar tv-journalistik från kända filmer och serier. Ett klipp väl värt att ses (om du missat det).

CNN-journalister kan få sparken om Trump-vänlig köpare tar över (personerna på bilden har ingen koppling till texten). Foto: TomasVial via Wikimedia Commons.
CNN-journalister kan få sparken om Trump-vänlig köpare tar över (personerna på bilden har ingen koppling till texten). Foto: TomasVial via Wikimedia Commons (CC0 1.0).

VECKANS MEDIEAFFÄRER

Ellisons Paramount har fått konkurrens på allvar i striden om Warner Bros Discovery. Enligt rapporter har såväl Comcast som Netflix lagt någon form av bud på delar av mediekoncernen.

Daily Mails ägare DMGT ska köpa tidningen The Telegraph för 500 miljoner pund (över sex miljarder kronor). Affären kan skapa en av Storbritanniens mäktigaste mediegrupper, men måste först godkännas av konkurrensmyndigheterna. DMGT vill satsa på att växa i USA, och lovar att The Telegraph får behålla sitt redaktionella oberoende.

Den amerikanska lokal-TV-jätten Sinclair Broadcasting har förvärvat över åtta procent av rivalen E.W. Scripps, och säger att de överväger en fusion. Sinclair tror att en potentiell affär skulle kunna ge över 300 miljoner dollar i årliga synergier.


AI & MEDIER

Olle Zachrison, som tidigare arbetade med AI inom Sveriges Radio och numer på BBC News, medverkade i podden Newsroom Robots häromveckan. Han gillar inte beskrivningen att journalister är motståndare till AI. Det handlar mer om tidspress, och att man inte får utrymme att utforska nya verktyg.

– Om du inte vet vad dessa modeller kan göra känner du dig inte säker, och då använder du dem inte, sa han bland annat.

Tiktok ska börja med osynliga vattenstämplar på AI-videor, och göra det möjligt för användarna att välja att se mindre av så kallat “AI slop”. Pinterest gjorde en liknande förändring i oktober.

AI kan inte ersätta mänsklig kreativitet och insikt. Jon Roberts, innovationschef på mediejätten People Inc, är tydlig. Roberts, som har en doktorsexamen i teoretisk fysik, kommer inte låta botar skriva texter i den amerikanska kändistidningen.

– AI kommer aldrig att förändra det faktum att människor gör våra varumärken till vad de är. Mänsklig insikt, expertis, inspiration och kreativitet är det som gör dem speciella, säger han.

Trots att trafiken från Google rasat har bolaget lyckats öka sina intäkter genom att istället satsa på direkttrafik och nyhetsbrev. Roberts strategi är att samarbeta med AI-jättar som Microsoft och OpenAI, samtidigt som man använder tekniska spärrar för att stoppa obehöriga AI-botar från att snylta på deras innehåll.


Är du intresserad av vad som händer i den politiska världen utanför Sverige? Då ska du prenumerera på Svågerpolitiks nyhetsbrev.

 

Inte prenumerant på Media.nu än? Här nedan blir du det – helt gratis!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.