Nyhetsbrevet: AI kliver in på redaktionerna – Google granskas och Facebook skrotar gilla-knappen

AI flyttar in i nyhetsarbetet samtidigt som EU-kommissionen går i clinch med Google om parasit-SEO och Meta förbereder sig på att stänga av den klassiska gilla-knappen. Perplexity har röstats fram som AI-bolaget “mest troligt att misslyckas”.

👉 Media.nu på SubstackPrenumerera gratis!

 

MEDIER PÅ AI-KONFERENS

Det handlar inte om att robotar tar över, utan om att använda smarta verktyg för att förenkla och förbättra jobbet. På konferensen JournalismAI Festival i London 11-12 november visade stora medier hur de använder AI i praktiken. Till exempel använder Financial Times AI för att snabbt fixa sammanfattningar och översättningar, medan The Guardian har gett hela redaktionen tillgång till Google Gemini och fokuserar på att alla ska lära sig använda det i praktiken.

BBC testar AI för att översätta och återanvända material, men är noga med att en redaktör alltid har sista ordet och granskar allt innan publicering. I Indien anpassar mediehuset Scroll sitt nyhetsmaterial för en marknad med hundratals miljoner mobilanvändare, bland annat genom att göra om text till video.

Budskapet var tydligt: AI funkar bäst när journalisterna själva sitter i förarsätet och bygger verktygen tillsammans med utvecklarna.

• På WAN-IFRA Newsroom Summit 18-19 november i Köpenhamn står AI:s genombrott på nyhetsredaktionerna i centrum. Evenemanget fokuserar på hur AI integreras i nyhetsproduktion, redaktionella arbetsflöden och för att engagera publiken.


POLITIK & MEDIER

EU-kommissionen har inlett ett ärende mot Google för att pröva om företaget missgynnar medier som publicerar innehåll från kommersiella partners. Google hänvisar till sin policy mot “site reputation abuse”, eller “parasit-SEO” som sökjätten också kallar det. EU anser att det kan ses som ett direkt angrepp på en vanlig intäktsmodell för medier, och Google riskerar böter på upp till 10 procent av sin globala omsättning.

• Samtidigt hävdar brittiska Daily Mail att Googles AI-översikter kraftigt minskat klicktrafiken till artiklar, och bildat ännu ett lager mellan publik och utgivare.

“Parasit-SEO”

Googles beteckning på sajter som försöker tjäna pengar på att pusha kommersiella partners.

“Democracy Shield”, ett nytt initiativ från EU-kommissionen, ska skydda och stärka demokratin inom EU. Man vill bland annat skapa ett europeiskt nätverk av faktagranskare samt stärka demokratiska institutioner, fria val och oberoende medier.

Den globala konferensen för undersökande journalistik, GIJC25, äger rum 20-24 november i Kuala Lumpur, Malaysia, och samlar över 1 500 journalister från fler än 100 länder. Bland talarna finns Pulitzer-prisvinnare och ledande experter inom datajournalistik och granskning av korruption och maktmissbruk.

Helgens Saturday Night Live skämtade friskt om Epstein-fallet. På en fejkad presskonferens spelade James Austin Johnson president Donald Trump, som försökte distansera sig från Epstein och sa att han “knappt kände honom”. Programmet fick också besök av Will Forte, som återvände som sin kultfigur MacGruber. I klassisk stil försökte MacGruber “desarmera” Epstein-nyheterna – med katastrofalt resultat.

Corporation for Public Broadcasting (CPB), som finansierar public service-medier i USA, har gått med på att återuppliva ett kontrakt med NPR värt 36 miljoner dollar. Avtalet gäller driften av ett satellitsystem för distribution av innehåll till lokala radiostationer, något NPR skött i fyra decennier.​

Bakgrunden är att CPB tidigare drog tillbaka kontraktet, enligt NPR, efter påtryckningar från Trump-administrationen. President Trump hade öppet kritiserat NPR, kallat dem för “monster” och krävt att deras federala finansiering skulle dras in. NPR stämde då CPB för att ha gett vika för politiskt tryck, vilket de menade var olagligt. En domare i fallet ifrågasatte starkt CPB:s försvar.​

Uppgörelsen innebär att stämningen angående satellitkontraktet avslutas, men NPR:s bredare stämning mot Trumps försök att strypa finansieringen för public service-media fortsätter.

Donald Trump har tidigare krävt att programledaren Seth Meyers ska få sparken från NBC, och kallat honom “talanglös” efter att Meyers skämtat om presidenten i sin talkshow. Kontroversen intensifierades när Brendan Carr, på den amerikanska medietillsynsmyndigheten FCC, retweetade Trumps uppmaning. Detta har väckt stark kritik, då det kan ses som ett försök från FCC att utöva påtryckning och tysta en medieröst.​

Joe Biden gästade “Late Night With Seth Meyers” tillsammans med Amy Poehler i februari förra året. Foto: Adam Schultz/The White House via Wikimedia Commons (Public domain)
Joe Biden gästade “Late Night With Seth Meyers” tillsammans med Amy Poehler i februari förra året. Foto: Adam Schultz/The White House via Wikimedia Commons (Public domain)

AI I PRAKTIKEN

Forbes har lanserat en ny, smart betalvägg som använder AI för att få fler läsare att bli prenumeranter. Den nya betalväggen är dynamisk, vilket innebär att den anpassar sig efter varje enskild användare. Genom att analysera en läsares beteende, som vilka ämnen personen läser och hur ofta, kan AI-systemet avgöra det bästa tillfället att presentera ett prenumerationserbjudande. Detta hoppas man ska öka chansen att en tillfällig besökare blir en betalande kund. Tidiga resultat visar en kraftig ökning av prenumeranter, inte minst från mobilanvändare.

• Forbes är inte först med denna teknik, Financial Times introducerade en liknande AI-driven betalvägg för nästan ett år sedan.

På en stor konferens i San Francisco, Cerebral Valley AI Conference, röstades AI-startupen Perplexity fram som det företag som “mest sannolikt kommer att misslyckas”. I den informella omröstningen deltog över 300 grundare och investerare, och anmärkningsvärt nog kom OpenAI på andra plats.​

Anledningen verkar vara Perplexitys skyhöga värdering och deras uttalade mål att konkurrera med Google. En talesperson för Perplexity kommenterade resultatet med glimten i ögat och kallade konferensen för “den dömande dalens konferens”. Trots att omröstningen var ovetenskaplig, speglar den en växande oro i branschen över uppblåsta värderingar.

“Dömande dalen”

Perplexity var inte överförtjusta i att bli framröstade som den AI-startup som mest sannolikt kommer att misslyckas.

Time har lanserat en ny AI-agent i samarbete med Scale AI, deras hittills mest ambitiösa satsning på artificiell intelligens. Målet är inte att ersätta journalistik, utan förbättra den genom att ge läsarna ett nytt sätt att interagera med över ett sekel av Times reportage. Plattformen, som finns på Time.com, låter användare ställa frågor, få sammanfattningar, skapa ljudversioner av artiklar och översätta texter.​

LinkedIn håller på att rulla ut en ny AI-driven sökfunktion. Istället för att använda filter kan man skriva in mer komplexa sökningar, som till exempel “ängelinvesterare med erfarenhet från FDA för ett nystartat bioteknikföretag” för att hitta relevanta personer i sitt nätverk.​ Funktionen är just nu tillgänglig för Premium-användare i USA men förväntas bli tillgänglig för alla medlemmar inom kort.​

Disney planerar att låta prenumeranter på Disney+ skapa och dela eget AI-genererat innehåll med företagets kända karaktärer. Satsningen är en del av en större strategi för att öka engagemanget på plattformen, men den har också väckt oro för hur de klassiska karaktärerna kan komma att användas.​


SOCIAL MEDIA

Nu skrotar Meta den välkända “gilla”-knappen som funnits på externa webbplatser sedan 2010. Det innebär att knappen, som låtit användare gilla artiklar och annat innehåll direkt på en hemsida och dela det på Facebook, kommer att försvinna. Anledningen är att Meta anser att funktionen är förlegad och att användandet har minskat i takt med att nätet har utvecklats. Förändringen kommer att ske 10 februari 2026, och de knappar som då finns kvar kommer automatiskt att sluta synas.

Tiktok och iHeartMedia har inlett ett nytt samarbete. Partnerskapet ska ge Tiktok-användare chans att nå ut bredare med sitt ljudinnehåll. Ett nytt podcastnätverk, med upp till 25 poddar ledda av Tiktok-profiler, kommer att lanseras. Dessutom skapas en radiokanal, Tiktok Radio, som kommer att bjuda på trendande musik och innehåll från appen.

Tiktok-radio

Snart ska radiolyssnare kunna scrolla på Tiktok – med sina öron.

Beehiiv, som tidigare mest fokuserat på nyhetsbrev, har lanserat en rad nya verktyg. Uppdateringen gör det möjligt för användare att bygga hela webbplatser med hjälp av AI, sälja digitala produkter som e-böcker utan att plattformen tar någon provision, samt publicera poddar.​ Med de nya funktionerna vill Beehiiv bli ett “operativsystem för kreatörsekonomin” och siktar på att konkurrera med plattformar som svenska Lovable, WordPress och Patreon.​

Youtube lanserar en egen late night-show med titeln “Outside Tonight”, som drar igång våren 2026. Programmet kommer direktsändas varje vecka. Unikt är att showen inte sänds från en studio, utan från offentliga platser som parker och gathörn, något man hoppas ska ge en spontan känsla. Julian Shapiro-Barnum, känd från “Recess Therapy”, blir programledare. Youtube släpper också en ny ståuppshow med Trevor Noah – “The Lost SA Special”, som kommer att debutera på hans kanal. Den spelades in i Sydafrika under Noahs senaste världsturné.


Är du intresserad av vad som händer i den politiska världen utanför Sverige? Då ska du prenumerera på Svågerpolitiks nyhetsbrev. Den senaste upplagan tog upp ämnen som COP30, kupp­rykten inom brittiska Labour och världens äldste president – som är 92 år gammal.

 

Inte prenumerant på Media.nu än? Här nedan blir du det – helt gratis!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.