#kultur

Allt om Stockholms Filmfestival. Rhys Ifans i Mr. Nice, en av filmerna på festivalen. Foto: Stockholm Filmfestival

Allt om Filmfestivalen

Stockholms Filmfestival pågår för fullt. Film.nu ger dig recensioner av de mest intressanta festivalfilmerna och löpande blogginlägg under hela festivalen.

Kommentera här!

Läs mer hos
 
Spike Lees Absolut Vodka-annons. Länk till en större version finns längst ned på sidan.

Absolut Vodka och filmregissören Spike Lee har rört upp känslor i Brooklyn. Lee har hjälpt till att marknadsföra den populära spritdrycken i ett område hårt drabbat av fattigdom och alkoholism.

En grupp tonåringar har kartlagt alkoholreklamen i några Brooklyn-kvarter och fann att Spike Lees Absolut-reklam var helt dominerade. De räknade till inte mindre än 28 affischer i en och samma tunnelbanestation.

Den hyllande regissören har formgivit sin egen Absolut-flaska med namnet ”Absolut Brooklyn”. På flaskan syns en typisk tegelkåk i Brooklyn, och från ett av fönstren sticker en filmkamera ut. Under står texten ”A Spike Lee Collaboration”.

Förlorat respekten

”Jag har sett hans filmer och var ett stort fan. Men han har förlorat min respekt”, säger Shenel Gunnis, en av tonåringarna, till NY Daily News.

Alkohol bör inte marknadsföras i ett område där människor knappt har råd med mat, tycker hon.

Tidningen försökte nå Spike Lee för en kommentar, men regissören la på luren när en reporter fick tag på honom. Absolut hade heller ingen kommentar att ge, åtminstone för tillfället.

Brooklyn-vodkan, som började säljas i begränsad upplaga i somras, marknadsfördes i annonser med flaskan centralt placerad på en Brooklyn-gata där människor sitter på trapporna och pratar.

”Hyckleri”

Tonåringarna tycker att Spike Lee försöker dra vinning genom att relatera till områdets stolthet i annonserna.

”Han riktade sig mot oss [i annonsen] medan han i vanliga fall gör filmer som lyfter vårt samhälle”, säger Krystal Chapman, en annan av tonåringarna till tidningen.

”Jag tycker det är hyckleri”, tillägger hon.

Här kan du se reklamfilmen som Spike Lee har regisserat för ”Absolut Brooklyn”

Fotnot: Se en större version av annonsen.

Jerry Seinfeld och Julia Louis Dreyfuss på Emmy-galan 1997. Foto: Alan Light/flickr

Vem har sagt att ekonomi måste vara tråkigt? Professor Linda S. Ghent har tillsammans med två kollegor startat ett projekt där man förklarar krångliga ekonomiska begrepp med hjälp av klipp från tv-serien Seinfeld.

Akademikerna har valt Seinfeld därför att serien förklarar olika problem på ett väldigt enkelt sätt. Målet är att studenterna ska börja se ekonomiska referenser överallt – i andra humorprogram, musik och framförallt i sina egna liv.

The Economics of Seinfeld bjuder på en imponerade lista av ekonomiska termer i en sökbar databas, samtliga med referenser till ett illustrerande Seinfeld-avsnitt. Tyvärr berättar sajten endast var på Seinfeld-dvd:n man kan hitta klippen. Men misströsta inte, vi har letat fram några exempel åt dig.

De nationalekonomiska uttrycken ”moral hazard/moralisk risk” och ”ofullständig information” förklaras genom avsnittet ”The alternate side”. Jerrys bil har blivit stulen, så han blir tvungen att hyra en. Uthyrningsfirman kan inte ge honom den bil han har reserverat, därför får han en mindre bil istället. Uthyraren frågar om han vill köpa försäkringen, och Seinfeld svarar ”Ja, för jag tänker banka skiten ur den här bilen”.

Avsnittet ”The Glasses” får förklara ”efterfrågan”. Jerry köper en ny luftkonditionering. Elaine frågar varför, då han aldrig har velat ha luftkonditionering tidigare. Svaret är att Jerrys nya flickvän känner sig mer bekväm i ett luftkonditionerat rum – därför köper han en. Hans efterfrågan har ökat.

Conans första gäster

Conan O’Brien har kungjort sina första gäster för ”Conan” i TBS. Den allra, allra första gästen är dock inte klar riktigt än...

Kommentera här!

Läs mer hos
 

Han har fler än 500 miljoner användare i sitt sociala nätverk men inte en enda vän. “The social network” är finlirad svärta som underhåller i höstmörkret.

 
Film.nu