#internet

Limewire läggs ned

Limewire ger upp

Fildelningstjänsten Limewire läggs ned. Efter tio år ger man upp kampen mot musikindustrins hungriga advokater. Hot om astronomiska bötesbelopp blev för mycket för företaget.

Kommentera här!

Extern länk
Tech Crunch
 
Eric Schmidt, vd Google. Foto: World Economic Forum/flickr

Googles vd har lösningen för dig som inte gillar att bli fotad av företagets ”Street view”-bilar.

När Googles vd Eric Schmidt intervjuades i CNN:s talkshow ”Parker Spitzer” häromdagen fick han många frågor om hur företaget hanterar alla privata uppgifter man kommer över när människor använder Google. Han fick även en fråga om ”Street view”, tjänsten som (bland annat) fotograferar människors bostäder.

”Vi kör exakt en gång. Så du kan bara flytta, eller hur?”, blev hans svar.

Problemet är bara att om du flyttar kommer Google antagligen att ha fotat ditt nya hus också. Åtminstone kommer man att göra det inom en snar framtid, målet är ju att inkludera minsta lilla traktorväg världen runt i ”Street view”.

CNN valde av någon anledning att klippa bort Schmidts uttalande från programmet, och tog även bort det från webben efter tv-sändningen. [Via Msnbc, All Things D]

Annons kan läcka sexuell läggning

 

För några kronor levererar Facebook privata uppgifter till annonsörer

Privat är inte alltid privat på Facebook. Illustration: Media.nu

Ett säkerhetshål hos Facebook gör att företag, och även privatpersoner, kan få tillgång till information som du egentligen bara valt att dela med dina vänner.

Med annonsering på nätet kan företag få tillgång till mycket specifika målgrupper, till exempel hemmafruar som gillar att baka eller tonåringar som avgudar Justin Bieber. Detta genom att använda ”offentlig” information som du delat med dig av när du anmält dig till olika sajter på nätet, eller gjort sökningar efter på Google. I veckan som gick uppdagades att Facebook-applikationer som ”Farmville” och ”Texas HoldEm Poker” kan skicka vidare personlig information om användarna till företag, som sedan använder detta i sin marknadsföring.

Nu avslöjas ännu ett säkerhetshål hos Facebook. Med hjälp av en annons, som kostar några kronor att publicera, kan man ta reda på känslig information om människor på Facebook. Till exempel vilken sexuell läggning någon har, även om de valt att bara dela denna information med sina vänner.

Kampanj för en person

New York Times berättar om en nyligen publicerad uppsats från Stanford-studenten Aleksandra Korolova. I uppsatsen beskriver Korolova hur hon skapade en mycket specifik annonskampanj på Facebook för att ta reda på om en viss kvinnlig användare var homosexuell. Detta trots att användaren hade valt att dela sin sexuella läggning med ”bara vänner”.

Stanford-studenten samlade först in all tillgänglig offentlig information om sitt utvalda objekt – ålder, bostadsort, utbildning och intressen. Därefter matade hon in denna information i Facebooks annonssystem och skapade en annons som bara kunde visas för hennes måltavla, den kvinnliga användaren. Annonsen skulle dock bara komma att visas under ytterligare en förutsättning – att användaren var en kvinna intresserad av kvinnor.

Kostnad – någon krona

När Facebooks annonssystem sedan berättade för Korolova att annonsen hade visats en gång, visste hon att användaren var homosexuell – eller åtminstone hade indikerat på Facebook att hon var ”intresserad av kvinnor”.

Kostnaden för att få tillgång till denna information var någon krona, enligt uppsatsen. Aleksandra Korolova kunde använda samma metod för att ta reda på sin måltavlas ålder och annan personlig information.

Studenten varskodde Facebook om problemet i juli. Företaget ”tätade” då säkerhetshålet genom att göra det omöjligt att skapa en annonskampanj riktad mot färre än 20 användare. Men, som Korolova skriver i sin uppsats, någon skulle enkelt kunna skapa 20 fejkade profiler med samma personliga data som måltavlan för att komma runt denna begränsning. [Aleksandra Korolova via Valleyvag]

 

2000 år gammalt material på nätet? Snart blir det verklighet med hjälp av Google och den israeliska staten.

De 2000 år gamla skrifterna ska bli tillgängliga för allmänheten via nätet. Om några månader kommer materialet att läggas ut och vara översatt till flera olika språk, så att så många som möjligt ska kunna ta till sig det, rapporterar Sveriges Radio.

Läs mer: New York Times

Politik segt på nätet

 

Västerpartiet bäst, Folkpartiet sämst

Folkpartiets hemsida är den som tar längst tid att ladda av riksdagspartiernas.

Många av de svenska partierna får underkänt när webbprestandaföretaget Apica testar hur lång tid det tar att ladda hem deras webbsajter.

Bäst av riksdagspartierna klarar sig Vänsterpartiet, tätt följda av Moderaterna. Även Miljöpartiets sajt är relativt snabbladdad. Socialdemokraterna och Kristdemokraterna ligger i mittfältet, medan Folkpartiet och Centerpartiet hamnar på jumboplats. Av partierna utanför riksdagen är Sverigedemokraterna sämst och Junilistan bäst. Piratpartiet klarar sig också bra, medan Feministiskt initiativ inte går alltför snabbt.

”Svarstiderna är för långa, enligt min mening. Max tre sekunder bör de vara. De långa svarstiderna beror på att webbmakarna inte kan avhålla sig från att lägga in filmer och högupplösta bilder som saktar ner nedladdningen, samt på att de använder olika externa tjänster som de inte har kontroll över. Allt annat lika är det förstås önskvärt med korta svarstider eftersom internetvana och otåliga människor lätt lämnar en hemsida om den tar för lång tid att ladda ned”, säger Sven Hammar, vd för Apica i ett pressmeddelande.

Många filmer

”Kardinalfelet är att partiernas webbmakare ofta använder externt innehåll utan urskiljning till sina hemsidor. Exempelvis använder FI den fria tjänsten Bambuser för all sin video, vilket gör vissa filmer uppenbart långsamma. Centerpartiet har också många filmer och ett externt innehåll som inte laddas optimalt. Folkpartiet lider av att ha stora icke optimerade bilder på sin hemsida, och SD gör ett grovt misstag genom att ha en 6 megabyte stor video på sin startsida”, fortsätter Hammar.

Här är de genomsnittliga svarstiderna för alla partiers webbsajter:

Vänsterpartiet 1,87 sekunder
Socialdemokraterna 3,75 sekunder
Miljöpartiet 2,31 sekunder
Centerpartiet 5,40 sekunder
Folkpartiet 5,47 sekunder
Moderaterna 2,10 sekunder
Kristdemokraterna 3,47 sekunder

Feministiskt initiativ 5,22 sekunder
Junilistan 1,02 sekunder
Piratpartiet 2,97 sekunder
Sverigedemokraterna 12,14 sekunder

 
The Raw Apple
Tips och tricks för tangentbordet. Foto: Media.nu

Trött på badbollen? Här är hjälpen

Publicerad 2010-12-14 00:58
Snart blir din Iphone en Amiga. Bild från video.

Snart blir din Iphone en Amiga

Publicerad 2010-12-09 18:59
Djay för Ipad. Bild från video

Ipad klarar skivan

Publicerad 2010-12-02 21:02
Ipad - nu i Sverige. Foto: Apple Inc

Gammal Ipad till Sverige

Publicerad 2010-11-29 12:04
 
Film.nu