#facebook

Facebook har börjat låta varumärken göra anspråk på communities som de inte har kontroll över. Ett företag kan från och med nu ”ta över” en sida på Facebook som handlar om ett av deras varumärken.

För att ta kontroll över en sida behöver man bara gå till den aktuella sidan och klicka på länken ”Is this your page?”. När man klickar på länken tas man igenom en kontrollprocess, som ska säkerställa att man verkligen äger varumärket i fråga. Under helgen dök hjälpsidor upp på Facebook som förklarade processen. Dessa försvann senare, men funktionen finns kvar, skriver sajten All Facebook.

Företagen kan dock inte göra anspråk på ett obegränsat antal sidor. Upp till fem stycken sidor kan slås ihop med deras egen Facebook-sida eller grupp. Man kan inte heller slå samman vilka sidor som helst. Enligt de hjälpsidor fanns tillgängliga under helgen skulle det till exempel vara okej för Nike att slå samman en community om Nike med deras officiella sida, medan det inte skulle vara tillåtet att koppla ihop ”Nike Shoes” med den allmänna Nike-sidan.

Vad vi har kunnat se finns funktionen ännu inte tillgänglig i den svenska versionen av Facebook.

”Homosexuella borde ta livet av sig”. Skärmdump från Facebook

”Bögar borde ta sitt liv”

Clint McCance, skolstyrelseledamot i den amerikanska delstaten Arkansas, tycker att homosexuella bör ta livet av sig. Det skrev han på sin Facebook-sida.

Kommentera här!

Läs mer hos
 

Annons kan läcka sexuell läggning

 

För några kronor levererar Facebook privata uppgifter till annonsörer

Privat är inte alltid privat på Facebook. Illustration: Media.nu

Ett säkerhetshål hos Facebook gör att företag, och även privatpersoner, kan få tillgång till information som du egentligen bara valt att dela med dina vänner.

Med annonsering på nätet kan företag få tillgång till mycket specifika målgrupper, till exempel hemmafruar som gillar att baka eller tonåringar som avgudar Justin Bieber. Detta genom att använda ”offentlig” information som du delat med dig av när du anmält dig till olika sajter på nätet, eller gjort sökningar efter på Google. I veckan som gick uppdagades att Facebook-applikationer som ”Farmville” och ”Texas HoldEm Poker” kan skicka vidare personlig information om användarna till företag, som sedan använder detta i sin marknadsföring.

Nu avslöjas ännu ett säkerhetshål hos Facebook. Med hjälp av en annons, som kostar några kronor att publicera, kan man ta reda på känslig information om människor på Facebook. Till exempel vilken sexuell läggning någon har, även om de valt att bara dela denna information med sina vänner.

Kampanj för en person

New York Times berättar om en nyligen publicerad uppsats från Stanford-studenten Aleksandra Korolova. I uppsatsen beskriver Korolova hur hon skapade en mycket specifik annonskampanj på Facebook för att ta reda på om en viss kvinnlig användare var homosexuell. Detta trots att användaren hade valt att dela sin sexuella läggning med ”bara vänner”.

Stanford-studenten samlade först in all tillgänglig offentlig information om sitt utvalda objekt – ålder, bostadsort, utbildning och intressen. Därefter matade hon in denna information i Facebooks annonssystem och skapade en annons som bara kunde visas för hennes måltavla, den kvinnliga användaren. Annonsen skulle dock bara komma att visas under ytterligare en förutsättning – att användaren var en kvinna intresserad av kvinnor.

Kostnad – någon krona

När Facebooks annonssystem sedan berättade för Korolova att annonsen hade visats en gång, visste hon att användaren var homosexuell – eller åtminstone hade indikerat på Facebook att hon var ”intresserad av kvinnor”.

Kostnaden för att få tillgång till denna information var någon krona, enligt uppsatsen. Aleksandra Korolova kunde använda samma metod för att ta reda på sin måltavlas ålder och annan personlig information.

Studenten varskodde Facebook om problemet i juli. Företaget ”tätade” då säkerhetshålet genom att göra det omöjligt att skapa en annonskampanj riktad mot färre än 20 användare. Men, som Korolova skriver i sin uppsats, någon skulle enkelt kunna skapa 20 fejkade profiler med samma personliga data som måltavlan för att komma runt denna begränsning. [Aleksandra Korolova via Valleyvag]

Illustration: Media.nu (skärmdump från Facebook)

Chen Wei-yih, en 30-årig taiwanesisk kvinna, tröttnade på omgivningens tjat om att hon borde skaffa en make. Sonika bestämde hon sig för att gifta sig med med världens mest underbara människa – sig själv.

”I am going to marry myself, my 30 years old on 6 November 2010. If you think this is a cool idea. Please drop me a line and leave some good wishes”, skriver Chen Wei-yih på sin Facebook-sida.

Chen har anlitat bröllopsfixare och fotograf, köpt klänning och hittat en den perfekta platsen för bröllopsfesten, som hon bjudit in sina 30 närmaste vänner till.

”Jag är inte emot äktenskap. Jag hoppas bara att jag kan uttrycka en annan idé inom ramen för en tradition”, säger hon till Telegraph.

Chen Wei-yihs bröllop kommer att äga rum i november, därefter bär det av på bröllopsresa till Australien – helt solo, så klart.

Han har fler än 500 miljoner användare i sitt sociala nätverk men inte en enda vän. “The social network” är finlirad svärta som underhåller i höstmörkret.

 
The Raw Apple
Tips och tricks för tangentbordet. Foto: Media.nu

Trött på badbollen? Här är hjälpen

Publicerad 2010-12-14 00:58
Snart blir din Iphone en Amiga. Bild från video.

Snart blir din Iphone en Amiga

Publicerad 2010-12-09 18:59
Djay för Ipad. Bild från video

Ipad klarar skivan

Publicerad 2010-12-02 21:02
Ipad - nu i Sverige. Foto: Apple Inc

Gammal Ipad till Sverige

Publicerad 2010-11-29 12:04
 
Film.nu