Annons kan läcka sexuell läggning

 

För några kronor levererar Facebook privata uppgifter till annonsörer

Privat är inte alltid privat på Facebook. Illustration: Media.nu

Ett säkerhetshål hos Facebook gör att företag, och även privatpersoner, kan få tillgång till information som du egentligen bara valt att dela med dina vänner.

Med annonsering på nätet kan företag få tillgång till mycket specifika målgrupper, till exempel hemmafruar som gillar att baka eller tonåringar som avgudar Justin Bieber. Detta genom att använda ”offentlig” information som du delat med dig av när du anmält dig till olika sajter på nätet, eller gjort sökningar efter på Google. I veckan som gick uppdagades att Facebook-applikationer som ”Farmville” och ”Texas HoldEm Poker” kan skicka vidare personlig information om användarna till företag, som sedan använder detta i sin marknadsföring.

Nu avslöjas ännu ett säkerhetshål hos Facebook. Med hjälp av en annons, som kostar några kronor att publicera, kan man ta reda på känslig information om människor på Facebook. Till exempel vilken sexuell läggning någon har, även om de valt att bara dela denna information med sina vänner.

Kampanj för en person

New York Times berättar om en nyligen publicerad uppsats från Stanford-studenten Aleksandra Korolova. I uppsatsen beskriver Korolova hur hon skapade en mycket specifik annonskampanj på Facebook för att ta reda på om en viss kvinnlig användare var homosexuell. Detta trots att användaren hade valt att dela sin sexuella läggning med ”bara vänner”.

Stanford-studenten samlade först in all tillgänglig offentlig information om sitt utvalda objekt – ålder, bostadsort, utbildning och intressen. Därefter matade hon in denna information i Facebooks annonssystem och skapade en annons som bara kunde visas för hennes måltavla, den kvinnliga användaren. Annonsen skulle dock bara komma att visas under ytterligare en förutsättning – att användaren var en kvinna intresserad av kvinnor.

Kostnad – någon krona

När Facebooks annonssystem sedan berättade för Korolova att annonsen hade visats en gång, visste hon att användaren var homosexuell – eller åtminstone hade indikerat på Facebook att hon var ”intresserad av kvinnor”.

Kostnaden för att få tillgång till denna information var någon krona, enligt uppsatsen. Aleksandra Korolova kunde använda samma metod för att ta reda på sin måltavlas ålder och annan personlig information.

Studenten varskodde Facebook om problemet i juli. Företaget ”tätade” då säkerhetshålet genom att göra det omöjligt att skapa en annonskampanj riktad mot färre än 20 användare. Men, som Korolova skriver i sin uppsats, någon skulle enkelt kunna skapa 20 fejkade profiler med samma personliga data som måltavlan för att komma runt denna begränsning. [Aleksandra Korolova via Valleyvag]

Kommentarer avstängda.

 
 
The Raw Apple
Tips och tricks för tangentbordet. Foto: Media.nu

Trött på badbollen? Här är hjälpen

Publicerad 2010-12-14 00:58
Snart blir din Iphone en Amiga. Bild från video.

Snart blir din Iphone en Amiga

Publicerad 2010-12-09 18:59
Djay för Ipad. Bild från video

Ipad klarar skivan

Publicerad 2010-12-02 21:02
Ipad - nu i Sverige. Foto: Apple Inc

Gammal Ipad till Sverige

Publicerad 2010-11-29 12:04
 
Film.nu